Для учнів


Доброго дня! Вітаю вас на дистанційному навчанні 04.11.2021 р.
9-А клас  Тема " Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина" переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=SOWUlAjx76s
зробити порівняльну характеристику клітин в таблиці в зошиті.
6-Б, 6-В клас Тема: "Дріжджі - одноклітинні гриби", параграф 52 переглянути відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=A_E_3422bmQ  



Доброго дня! Вітаю вас на дистанційному навчанні 03.11.2021 р.
9-Б клас  Тема " Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: рослинна та тваринна клітина" переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=SOWUlAjx76s
зробити порівняльну характеристику клітин в таблиці в зошиті.


Доброго дня! Вітаю вас на дистанційному навчанні 02.11.2021р.

5-А клас  інтелект клас " Моя планета Земля" готуєтесь до контрольної роботи, повторюєте всі навчальні одиниці які ви вивчили протягом двох місяців.
Для тих хто не вийшов на онлайн зв'язок скидаю завдання по діагностичній роботі
Варіант 1

Варіант2



Учні 9-А та 9-Б класу опрацьовуєте тему "Типи клітин та їхня порівняльна   характеристика:
прокаріотична та еукаріотична клітина" та виконуєте за посиланням в Classroom завдання 
" Порівняльна характеристика прокаріот і еукаріот" А також перегляньте презентацію про особливості будови клітин тварин і рослин    https://naurok.com.ua/prezentaciya-budova-roslinno-i-tvarinno-klitin-202673.html  


Доброго дня,  дорогі діти! У нас знову онлайн  навчання з 01.11.- 12.11.2021року.
 01.11.2021р.-  6 - Б,В клас -  Опрацьовуємо параграф 17  у підручнику. Замалювати  хламідомонаду і хлорелу позначити будову  мал. 47,48.Та заповнити таблицю на ст. 79 . Для повноти інформації перегляньте відео про " Особливості життя хламідомонади та хлорели",за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=AnNtpZw_0nQ
5- А клас " Моя планета Земля"   Урок 15





Завдання 4 виконуйте згідно ст. 41 у зошиті. Домашнє завдання  - зошит №1 ст. 20-21 Урок 15
 
 
 
Доброго дня ! Отримуємо знову задання на тиждень з  12 05 по  15 .05 2020р.

7 клас - Екскурсія  в природу " Різноманітність тварин рідного краю" здійсніть відео екскурсію за посиланнями       /mi100.info/2017/10/08/15-tvaryn-ukrayiny-yakyh-mozhemo-bilshe-ne-zustrity-u-pryrodi/
//vezha.ua/kabany-murchyky-yak-na-vinnychchyni-zgraya-vepriv-vyproshuvala-yizhu-v-lyudej-video/

10 клас - Повторення і узагальнення навчального матеріалу. Написати роботу за посиланням
//naurok.com.ua/pidsumkova-pismova-robota-za-ii-semestr-z-biologi-10-klas-179906.html



11 клас  - Повторення і узагальнення навчального матеріалу.
тренувальні тести ЗНО з біології розвєзуйте тести за посиланням //zno.osvita.ua/biology/354/
Можете відповіді писати на папері  і пересилати мені через вайбер для перевірки.












Доброго дня,  дорогі діти! Кидаю нову порцію завдань на  тиждень з 06. 05 по 10.05. 2020 року.

7 клас - читати параграфи 53, 54  " Співїснування організмів в угрупуваннях", " Основи охорони природи"  та виконувати тематичну роботу.










10 клас - повторити тему параграфи 39 - 46  по темі " Репродукція і розвиток" і написати тематичну роботу з даної теми.






11 клас повторення тренувальні тести до ЗНО з біології. Хто має здавати біологію  обовєязково пише їх. Хто бажає підвищити собі бал теж можуть виконувати це завдання.


















Продовжили нам карантин і ми змушені працювати дистанційно. Тому отримуємо порцію завдань на наступний тиждень з 27. 04. по 01. 05 2020 року.

7 клас  - читаємо параграф 52 " Ланцюги живлення та потік енергії. Взаємозв'язок компонентів екосистеми". Перегляньте ще відео про ланцюги живлення по ось цих посиланнях   //www.youtube.com/watch?v=QH9j9dI04cU , а також подивіться презентацію
//www.youtube.com/watch?v=QH9j9dI04cU. Зверніть увагу що ланцюги виїдання починаються завжди з рослиних організмів, а детритний ланцюг з опалого листя, або відмерлої органіки. А також виконайте ось ці тести . Бажаю успіху!



 10 клас - читаємо параграф 46" Трансплантація та регенерація органів". Правила  біоетики. Ось перегляньте відео за посиланням  //www.youtube.com/watch?v=IJfoM5UM6TY, а також презентацію  http://www.myshared.ru/slide/977894/


Тестові завдання розв'зати за ось цим посиланням   //naurok.com.ua/test/regeneraciya-transplantaciya-organiv-9154.html  Тут 16 запитань. Бажаю успіху.!

11 клас  завершуємо вивченнятеми написанням тематичної роботи " Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології"Виконуємо завдання до п'ятниці, бо завдання пропадають




Бажаю успіху!

Доброго дня ! Продовжуємо роботу  дистанційно на період з 20. 04. по 24.04. 2020року
7 клас -  параграф  51   " Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища"









10 клас -  параграф 45 " Життя та смерть клітини, онкологічні захворювання" та перегляньте ось цю презентацію //naurok.com.ua/prezentaciya-starinnya-ta-smert-klitin-109487.html , а також  перегляньте відео  //futuro.in.ua/videos/161-chy-povynni-starity-pomyraty.html , ще перегляньте ось цю  презентацію//vseosvita.ua/library/metodicna-rozrobka-interaktivnogo-uroku-biologii-z-temi-ponatta-pro-onkogenni-faktori-ta-onkologicni-zahvoruvanna-profilaktika-onkologicnih-

 А потім розвяжіть тести:
Запитання 1
Розвиток організму відбувається завдяки двом процесам: 
 варіанти відповідей       А проліферації;
 Б апоптозу;        В диференціації;      Г некрозу.
Запитання 2
Всі стовбурові клітини, незалежно від їхнього джерела, мають три загальні властивості: 
варіанти відповідей
 А вони можуть ділитися і відновлювати себе протягом тривалого часу;

 Б вони є неспеціалізованими; 

В вони не здатні до поділу;
 Г вони можуть перетворюватися в спеціалізовані типи клітин. 
Запитання 3
Чим відрізняється апоптоз від некрозу? 
 варіанти відповідей
 А супроводжується запальною реакцією

 Б охоплює велику кількість клітин
 В генетично запрограмований
  Г більшенням кількості лізосом в клітинах
Запитання 4   Некроз – це
 варіанти відповідей    А миттєва смерть клітин
 Б запрограмована смерть клітин
 В повільна смерть клітин
 Г патологічна смерть клітин
Запитання 5
Загибель клітин наступає внаслідок дії різко виражених шкідливих факторів: 
варіанти відповідей     А перегріванні та переохолодженні;        Б гіпоксії та ішемії;
 В дії отрут, хімічних препаратів, механічної травми;
 Г  жоден з варіантів невірний.
Запитання 6
Наука, що вивчає старіння, називається:
варіанти відповідей      А біологія         Б геронтологія;      В валеологія;    Г альгологія.
Запитання 7
Прикладом апоптозу є
варіанти відповідей    А  Інтерфазна загибель клітини     Б  Загибель клітини від гіпоксії
 В  Загибель клітини від термічного пошкодження
 Г  Загибель клітини від механічного пошкодження
Запитання 8
Апоптоз -це:
варіанти відповідей     А запрограмована загибель організмів
 Б випадкова загибель організмів       В патологічна загибель клітин
Г повільна загибель клітин
Запитання 9
Здатність живих організмів відновлювати свої пошкоджені або втрачені структури:
варіанти відповідей     А регенерація    Б репарація   В репродукція    Г самооновлення
Запитання 10
Здатність живих організмів до самовідтворення , утворення ними нащадків:
варіанти відповідей   А регенерація    Б репарація   В репродукція     Г самооновлення


11 клас - параграф 46 " Поняття про біологічну безпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна  безпека  та основні її напрямки реалізації", А також перегляньте презентацію  //vseosvita.ua/library/ponatta-pro-biologicnu-nebezpeku-biologicnij-terorizm-ta-biologicnij-zahist-biologicna-bezpeka-ta-osnovni-napramki-ii-realizacii-188043.html

Зробити завдання у підручнику після параграфа 46 на ст 308




І знову, доброго дня, дорогі діти!  Отримуйте  порцію знань і завдань на слідуючий тиждень  з  13.04 по 17.04.2020 року.

7 клас -  допрацьовуємо тему щодо поведінки тварин. Читаємо у підручнику параграфи 46,48, 49, 50 та переглядаємо відео  www.youtube.com/watch?v=t67ppt81LkM  
  і виконуємо письмову тематичну роботу."Поведінка тварин"




Вибачте що так кинулось. 


10 клас  - вивчаємо тему " Запліднення" перегляньте відео www.youtube.com/watch?v=VNc0IrzvAUc     та Ембріональний Розвиток"параграф підручника 41,42., а також перегляньте відео  www.youtube.com/watch?v=26ifvDuOPx8 .

На допомогу вам теоретична сторінка







Виконуємо Лабораторну роботу№ 4 " Вивчення етапів ембріогенезу"








До висновка зробити завдання на формування компетентності щодо явища ембріональної індукції ( На другій сторінці після тексту)


11 клас - вивчаєте  " Методи генної та клітинної інженерії, клонування, трансгенні організми. параграфи 41,42.   , а також  пнрегляньте відео  www.youtube.com/watch?v=gj6PpUzvEmA , /www.youtube.com/watch?v=dU3FhcyGAfY,    /www.youtube.com/watch?v=wez4YHdFaMs


Та " Закон гомологічних рядів"параграф 40, перегляньте відео//www.youtube.com/watch?v=BJxN6W536hM
До вашої уваги теоретична сторінка








Зробіть ці тести , щодо формування вашої компетентності.

БІОТЕХНОЛОГІЯ – СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ” 
1. Біотехнологія – це 
а). наука про генетично модифіковані організми; 
б). застосування наукових та інженерних принципів для переробки речовин органічної та неорганічної природи біологічними агентами з метою отримання різних цінних продуктів та послуг;
 в). наука про живі організми; 
г). застосування технічних засобів в біології.
 2. Що є об’єктом біотехнологічних досліджень?
 а). субклітинні структури, бактерії та ціанобактерії, гриби, водорості, найпростіші, культури клітин рослин та тварин, а також самі рослини і тварини;
 б). рослини, тварини, людина;
 в). мікроорганізми та водорості;
 г). генетично модифіковані організми.
 3. Розширення видової різноманітності в природі здійснюється:
 а). шляхом біотехнологічних мутацій;
 б). шляхом природних мутацій; 
в). шляхом перерекомбінації хромосом під час схрещування.
 4. Генна інженерія – це
 а). система експериментальних засобів, які дають змогу сконструювати лабораторним шляхом штучні генетичні структури у вигляді так званих рекомбінантних молекул ДНК;
 б). отримання генетично модифікованих організмів; 
в). використання методів генетики та селекції для виведення нових організмів з удосконаленими властивостями.
 5. Трансгенні організми це:
 а). організми, які отримані в результаті біотехнологічних маніпуляцій; 
б). організми, які виникли самостійно; 
в). організми створені природою;
 г). організми, що утворилися в результаті природних генетичних мутацій.
 6. Мікроклональне розмноження – безстатеве ___________ розмноження, у результаті якого отримують генетично ______________ форми, що забезпечує збереження генетично однорідного посадкового матеріалу. 
 7. Джерелом отримання агару, агароїдів, капрагініна, альгінатів є: 
а). бактерії та ціанобактерії; б). найпростіші; в). гриби; г). водорості; д). хлоропласти; е). віруси та плазміди. 
8. До нетрадиційних об’єктів біотехнології належать:
 а). найпростіші; б). водорості; в) гриби; г). ціанобактерії та бактерії; д). віруси та плазміди. 
9. У медицині біотехнологічні процеси використовують для:
 а). створення нових біологічно активних речовин і лікарських препаратів; 
б). отримання рекомбінантних молекул ДНК; 
в). створення генноінженерних штамів кишкової палички та дріжджів; 
г). одержання моноклональних антитіл. 
10. У харчовій промисловості біотехнології використовують для:
 а). отримання різноманітних штамів кишкової палички; 
б). збільшення кількості харчового білка; 
в). одержання біологічно чистих продуктів харчування; 
г). отримання штучного м’яса, молока, сиру та інші продуктів. 
11. Виділяють наступні напрямки створення нових технологій на основі культури тканин та клітин рослин:….. 
а). отримання біологічно активних речовин рослинного походження; 
б). отримання безвірусного посадкового матеріалу; 
в). ембрілкультури та соматична гібридизація;
 г). отримання антибіотиків та вітамінів;
 д). отримання алкалоїдів, антибіотиків та ліберинів. 
12. Під час мікробіологічного синтезу антибіотиків, як метод селекції високопродуктивних штамів, використовується наступний спосіб рекомбінації генів: 
а). кон’югація; б). трансдукція; в). інверсія; 7 г). ампліфікація; д). процесинг. 


ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДО ТЕМИ “ГЕНЕТИЧНО МОДИФІКОВАНІ ОРГАНІЗМИ” 
1. Генетично модифіковані організми (ГМО) – це …
 а). організми, в яких генетичний матеріал був змінений за допомогою штучних прийомів перенесення генів; 
б). організми, які виникли самостійно;
 в). організми створені природою.
2. До основних етапів створення ГМО належать: 
а). вибір корисної ознаки; 
б) отримання ізольованого гена;
в). введення гена у вектор для перенесення в організм; 
г). перенесення вектора з геном в модифікується організм;
 д). вибір рослинного матеріалу; 
е). перетворення клітин організму;
 є). відбір генетично модифікованих організмів і усунення тих, які не були успішно модифіковані
. 3. Визначення генетично модифікованих організмів у продуктах проводять за допомогою: 
а). хімічних методів; 
б). гістологічних методів; 
в). молекулярно-генетичних методів; 
г). візуального спостереження. 
4. В основі методів визначення генетично модифікованих організмів у продуктах лежать: 
а). генно-інженерні маніпуляції з ДНК і РНК, для виявлення пошкоджень у структурі; 
б). біотехнологічні маніпуляції з використанням речовин-маркерів; 
в). цитологічні дослідження. 
5. Для створення генетично модифікованих організмів найчастіше використовують: 
а). мобільні генетичні елементи; 
б). плазміди;
 в). ДНК мітохондрій.
 6. Для трансформації рослин клітин використовують: 
а). метод трансформації з використанням Ті-плазміди; 
б). метод біологічної балістики з використанням атомів вольфраму та золота;
 в). метод «зшивання» окремих фрагментів молекул ДНК. 
 7. До причин біологічного ризику ГМО належать: 
а). полігенність ознак;
 б). непередбачуваність вмонтування чужорідного фрагмента ДНК в геном організму- реципієнта;
 в). порушення стабільності в екосистемах;
 г). наявність у вбудованому фрагменті ДНК «технологічного сміття»; 
д). алергічні та токсичні ефекти чужорідного білка на організм-реципієнта. 
8. Потенційними перевагами ГМ-рослин є:
 а). ефективна боротьба з бур'янами та збільшення прибутків; 
б). зменшення використання гербіцидів; 
в). збагачення генофонду новими сортами рослин та породами тварин; 
г). збільшення корисної біомаси;
 д). збільшення врожаїв;
 е). використання нових (менш шкідливих) видів гербіцидів.
 9. Який гранично допустимий вміст ГМО у продуктах харчування? а). 1 %; б). 10 %; в). 0,9 %; г). 1–2 %. 
10. Природними продуктами є: а). мутанти; б). генетично модифіковані організми; в). гібриди; г). „нові продукти”. 
11. Які генетично модифіковані тварини існують у відкритих системах: а). вівці; б). лосось; в). миші; г). колорадський жук. 
. 12. Лідируючу позицію серед ГМ-рослин, що вирощуються у відкритих екосистемах займає: 
а). соя; б). квасоля; в). цибуля; г). огірок. 

















Доброго дня дорогі діти!  Отримуйте  порцію знань і завдань на слідуючий тиждень з
06.04 по 10.04.2020 року.
7 клас - Перегляньте відео за цим посиланням  www.youtube.com/watch?v=nIHUMk4joS0
про поведінкові акти тварин.
А також  пропоную рубрику
 " Теоретична сторінка"
ПОВЕДІНКОВИЙ АКТ - це сукупність послідовних природжених і набутих дій, що спрямовані на досягнення певного результату шляхом безпосереднього контакту з об'єктами середовища. У тварин є багато поведінкових актів, які наче окремі пазли формують мозаїку складної поведінки. Загальну структуру поведінкових актів відображає проста схема з трьох основних стадій: пошукова поведінка, ключові стимули, завершальний акт.
Першою стадією поведінкового акту є пошукова поведінка, що здійснюється під впливом мотиваційних стимулів. Так, на початку сезону розмноження самці птахів вибирають місця для гнізд, голодний собака шукає їжу.
Пошуки тварин базуються на природжених реакціях, але в процесі життя особини пошукова поведінка доповнюється набутими реакціями.
Другою стадією є дії, що проявляються як відповідь на певні подразники. Їх називають ключовими стимулами, тому що саме вони «вмикають» саме цю дію. Ключові стимули різноманітні та сприймаються за допомогою органів чуття. Це може бути спів, мітка на дзьобі, запах їжі, дупло дерева тощо. Так, для птаха, який вибирає місце для гнізда, дупло в дереві буде ключовим сигналом, що вмикає наступні дії, пов’язані з будівництвом гнізда. Для голодного собаки запах закопаної у землі кістки буде сигналом для її відкопування.
Третьою стадією є завершальний акт, що здійснюється як фіксований комплекс дій (ФКД). Це складний комплекс природжених дій, що є подібними в усіх представників виду та проявляється без спеціального навчання. Саме такі реакції завершальної стадії поведінкових актів і є інстинктом у чистому вигляді. Якщо ці дії проявились у тварини, то вона буде їх виконувати навіть тоді, коли змінюються умови й доцільність цих дій втратиться.
Отже, поведінковий акт здійснюється в три стадії і складається з природжених та набутих дій, спрямованих на результат.
Стимули (сигнальні подразники) - це різноманітні за природою сигнали, що використовуються тваринами для впливів на поведінку. Залежно від їхнього значення та впливу на певній стадії поведінкових актів стимули поділяють на мотиваційні, пускові та завершальні.
Мотиваційні стимули - це внутрішні чи зовнішні подразники, які сприяють виникненню певної потреби й готують організм до відповідної активності. Так, у пташенят сріблястої чайки чи голодного собаки мотиваційним стимулом є відчуття голоду.
Пускові (ключові) стимули - це сигнали, які вникають інстинктивні реакції тварин. Носіями цих сигналів є самі тварини, а їхня здатність видавати такі сигнали є природженою. Ключовими подразниками можуть бути звуки (квакання в жаб, спів у співочих птахів), запахи (леткі сполуки для комах, собак), дотик, колір і зображення (малюнки на крилах метеликів, колір і форма квітів для нектарниць), рухи (прояви погрозливої поведінки в змій) тощо. Розглянемо роль ключових подразників на класичному прикладі етології. Пташенята мартина сріблястого після вилуплення з яєць хочуть їсти. Вони годинами дивляться на світ і шукають червону пляму, яка для них є ключовим стимулом. У дорослого мартина дзьоб жовтий, але знизу піддзьобка є яскрава червона пляма.
Пташенята шукають саме її. Вони будуть тикатися дзьобами в різні сторони, аж поки не натраплять на неї. Постукування дзьобиками в ділянці плями стимулює дорослу чайку до годування пташенят
  
Пропоную виконати  Практичну роботу № 7 " Визначення  направленості поведінкових актів тварин"

Мета: На прикладах відеоматеріалів спостерігати та описувати поведінку тварин, розпізнавати направленість поведінкових актів, логічно мислити, робити висновки, навчитися любити пророду. 

Хід роботи.
1. Розгляньте відеоматеріали поведінки тварин.www.youtube.com/watch?v=v_3YryLZ5qg
2. Зверніть увагу, які форми поведінки наводяться у прикладах.
3 . Розпізнати направленість поведінкових актів.
4 Результати занести в таблицю 

Назва тварини
Форма поведінки
Підготовча фаза
Друга стадія ключові стимули
Завершальна фаза
Собака свійський
Пошук їжі
Чує  запах  кістки з допомогою нюху під землею
Стимулом  до дії є голод
 Викопує кістку і гризе











Зробіть висновки:Які форми поведінки ви заєте(параграфи 43,44,45)


10 клас  - Дорогі десятикласники! У нас нова  тема " Репродукція та розвиток"
Тому у підручнику Шаламова  читати параграфи 39,40 та переглянути відео


www.youtube.com/watch?v=_sYxy5QM-ec а також  www.youtube.com/watch?v=WrROwWWLKg0, а також www.youtube.com/watch?v=ZebAvKw0V4o -    це   що стосується сперматогенезу, www.youtube.com/watch?v=FlA0uH1mOMw - це овогенез.
 Далі потрібно виконати Лабораторну роботу № 3









11 клас - У нас з вами залишається остання тема "Застосування  результатів біологічних  досліджень у медицині , селекції та біотехнології"
 Тому  Вам потрібно прочитати параграф  - 39" Селекція внесок вітчизняних учених - селекціонерів". та параграф 40 " Селекція рослин і тварин" та переглядінформаційних матеріалів  knau.kharkov.ua/vudatni-vceni.html, а також      uk.wikipedia.org/wiki/Селекція.
А також перегляд відеоряду щодо "  Селекції рослин і тварин"www.youtube.com/watch?v=hOhYJ7d-Mhw, www.youtube.com/watch?v=dAuvcO-L0mY  

А також виконуємо завдання:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            














І знову, доброго дня ! Дорогі учні, ми продовжуємо наше навчання. Тому на цей тиждень з
30.03.по 03.04. 2020р. отримуйте порцію завдань. Працюємо дистанційно





7 клас - вивчаємо нову тему " Поведінка тварин" , читаємо параграфи  підручника 42 - 48.


Складаєте етологічну схему поведінки вашої домашньої тваринки ( собачки, котика, попугайчика тощо).Наприклад: стрілочка вгору - собачка стрибає, намалюєте язичок - собачка вас облизує, стрілочка поколу - собачка бігає по колу і т. д. І описати свої спостереження за своєю тваринкою.


10 клас  - підсумкова тематична робота " Спадковість і Мінливість"








роботи здати у п"ятницю 03.04




11 клас - Практична робота№3" Оцінка екологічного стану свого регіону"






та підсумкова тематична робота по темі " Сталий розвиток та раціональне природокористування"













 роботи здати у п"ятницю 03.04


Узагальнення з теми» «Неспадкова мінливість»

В – 1
І рівень. Питання з однією відповідю
1 Викривлення хребта у дітей – це приклад
А. Модифікаційної мінливості .що має адаптивний характер;
Б. Неспадкової мінливості, що має незворотний  і спрямований характер;
В. спадкової мінливості, що  має незворотний  і масовий характер;
Г. Модифікаційної мінливості .що має незворотний  і неспрямований характер;
2. У родинах засмаглих світлошкірих людей, які живуть у тропічних регіонах, народжуватимуться:
А. світлошкірі діти;
Б.Світлошкірі діти й діти – мулати;
В. діти – мулати;
Г. діти – мулати і темношкірі діти;
Д. темношкірі  діти;
3. Якщо в диплоїдному хромосомному наборі організму шість хромосом, між якими не відбувається , то кількість варіантів каріотипів зиготи складатиме;
А.  8;       Б. 16;     В. 36;       Г.  48;        Д. 64;
4. У результаті роботи ферментативної системи репарації:
А. у ДНК стає на один нуклеотид менше;
Б. у ДНК стає на один нуклеотид більше;
В. замість комплементарного нуклеотиду в ДНК вбудовується не комплементарний;
Г. замість не комплементарного нуклеотиду в ДНК вбудовується  комплементарний;
5. Зміна еритроцитів при серпуватоклітинній анемії призводить до:
А . пришвидшення загибелі серпуватих еритроцитів;
Б. збільшення тривалості існування серпуватих еритроцитів;
В. пришвидшення розмноження малярійного  плазмодія в серпуватих еритроцитах;
Г. збільшення текучості крові;
6. Особа із синдромом Шерешевського – Тернера буде жіночої статі тому, що :
А. має в каріотипі   X – хромосому;
Б.  немає в каріотипі   Y – хромосому;
В. . має в каріотипі   44 аутосомисоми;
Г. Люди без однієї хромосоми в парі завжди жіночої статі;
ІІ рівень .  Продовжити речення
7. Норма реакції – це  ------------------------------------------------
8. Каріотипування – це   ----------------------------------------------------
9. Перинатальна діагностика - ----------------------------------------------
ІІІ рівень
10. Встановіть відповідність між формою мінливості та впливом довкілля.
1. Форма листків стрілиці ;                        А. рівень візичних навантажень;
2.Розвиток опорно – рухового                 Б. вміст кисню в повітрі;
апарату;
3.  збільшення кількості еритроцитів       В.  інтенсивність сонячнго  випромінювання;
у крові людини;
4. насиченість рожевого кольору              Г. кількість пігменту в їжі;     
пір’я  фламінго;                                               Д. наявність чи відсутність води довкола ;
11. Встановіть відповідність між масштабом мутацій   та механізмом виникнення:
1. генна;                              А. частина генів переноситься з однієї хромосоми на іншу;
2. хромосомна;                  Б.  після мейозу в клітині залишається диплоїдний набір хромосом;
3. геномна;                          В. під дією гормонів збільшується експресія гену;
                                                Г.  тимін у складі ДНК замінюється цитозином;
І V рівень
Розвяжіть задачу, використовуючи закон Харді – Вайнберга.
У популяції  частота домінантного алеля( А ) дорівнює 0,3, рецесивного(а) – 0,7. Визначте частоту генотипів АА, Аа, аа    за умови, що популяція знаходиться в стані рівноваги.


Узагальнення з теми» «Неспадкова мінливість»
В – 2

І рівень. Питання з однією відповіддю
Поширення з близького Сходу алеля, що забезпечує здатність споживати молочні продукти протягом усього життя, зумовлене:
А. повільнішим ростом чисельності популяцій, що його мають;
Б. . швидшим зростанням  чисельності популяцій, що його мають;
В.  меншою чисельністю популяцій, що його мають;
Г. Рідшими міграціями особин популяцій. Що його мають;
2.  Метод отримання кліти для каріотипування з навколоплідної рідини потребує додаткового нарощування клітинної маси, бо в навколоплідній рідині:
А. забагато клітин зародка;
Б. немає  клітин зародка;
В. . немає  клітин матері;
Г. . замало клітин зародка;
3. Під час генної терапії вірус.
А. може спричинити нове захворювання;
Б. може переносити функціональний алель гену;
В. спричиняє шкідливі мутації в геномі;
Г. може переносити цілу хромосому;
4. Чим більша кількість гаплоїдних наборів у каріотипі поліплоїдного організму , тим більше у нього:
А. різновидів білків;
Б. гамет;
В. генів;
Г. геномів;
5. Укажіть що називається нормою реакції:
А. межі модифікаційної мінливості;
Б. сумарна кількість ознак, що можуть піддаватися модифікаціям;
В. величина зовнішнього фактора, що призводить до появи модифікації;
6. Укажіть що спостерігається при дрейфі генів:
А. зростає частка гетерозигот у популяції;
Б. зростає частка гомозигот у популяції
В.  зберігається рівновага міх гомо – і гетерозиготами;
ІІ рівень. Закінчити речення
7. Генофонд – це------------------------------------------------------
8.  Популяція – це----------------------------------------------------
9. Муковісцидоз – це--------------------------------------------------
ІІІ рівень
10. Увідповідніть алелі й конкурентну перевагу, що вони дають популяції.в якій поширені:
1. алель гемоглобіну  S;                        А. збільшує тривалість життя еритроцитів;
2. алель синтезу лактази протягом    Б. дає змогу синтезувати вітамін D за низької освітленості;
усього життя;
3.алель світлого кольору шкіри;          В. дає змогу споживати молочні продукти в дорослому віці;
4. алель темного кольору шкіри;         Г. покращує захист від інтенсивного ультрафіолету;
                                                                       Д. полегшує перебіг малярії;
11. Встановіть відповідність між порушенням спадкового матеріалу та симптомами, що простежуються в результаті носіїв мутацій:
1. трисомія за 21 – ю хромосомою;            А. порушення розумового та психічного розвитку;
2. мутація в гені білка, відповідального     Б. непропорційний розвиток молочних залоз;
за згортання крові;
3.наявність зайвої X – хромосоми в            В . порушення сприйняття кольорів;
чоловіка;
4.втрата фрагменту 5–ї хромосоми;           Г. Порушення будови гортанні в немовля;
                                                                        Д. зростання  тривалості припинення кровотечі;
І V рівень
 Розвяжіть задачу, використовуючи закон Харді – Вайнберга.
У популяції Аляски спадкова метгемоглобінемія трапляється з частотою 0.095. Це рецесивна форма захворювання. Визначте частоту алелів  А і а у цій популяції та частоту гетерозиготних носіїв гена метгемоглобінемія.



Узагальнення з теми «Спадковість організмів»

В – І

І рівень
Молекула ДНК може слугувати матрицею для синтезу
А. ДНК і РНК ;                         Б. ДНК і білка;
В. РНК і білка;                         Г. ДНК, НК і білка;
Д. ДНК, РНК , білка і пігменту;
2. Яка з характеристик описує змістовний ланцюг ДНК?
        А. він комплементарний антизмістовному ланцюгу;
        Б. лише з ним зв’язується РНК – полімераза під час транскрипції цього гена;
        В. Його послідовність комплементарна послідовності мРНК із врахуванням заміни тиміну на урацил;
         Г. кількість нуклеотидів у ньому більша, ніж у змістовному ланцюзі;
3.Формування петель при з’єднанні  антизмістовного ланцюга й зрілої мРНК пояснюється;
          А. наявністю некомплементарних послідовностей у мРНК;
           Б. відсутністю комплементарних послідовностей у ДНК;
           В. наявністю екзонів у ДНК;
           Г. наявністю екзонів у РНК;
          Д Відсутністю інтронів у ДНК;
4. Унаслідок альтернативного сплайсингу:
                 А. екзонів у ДНК більше ніж інтронів;
                  Б. інтронів УДНК більше ніж екзонів;
                  В. різних генів більше ніж білків;
                 Г. різних білків більше ніж генів;
                 Д. вирізаються всі екзони;
5. У геномі людини НЕ містяться:
                    А. інтрони;                    Б. міжгенні проміжки;
                     В. рухомі елементи;    Г.  нефункціональні гени;
                    Д. оперони;
6. Необхідною умовою енхансерів є:
                 А. приєднання РНК – полімерази до ланцюга ДНК;
                 Б. вигинання ДНК;
                 В. Наявність у клітині білка – репресора;

ІІ рівень
 7.Заповніть пропуски у твердженні про триптофановий   оперон :
За наявності триптофану в клітині у великій кількості репресор (1) , а гени біосинтезу триптофану(2).
              А. 1 – зв’язаний з опероном, 2 – експресується;
              Б. 1 – незв’язаний з опероном, 2 – не  експресується;
              В. 1 – зв’язаний з опероном, 2 – не експресується;
             Г.1 - експресується, 2-  також експресується;
8. Якщо ген А розташований від гену В на відстані 250 тис. пар нуклеотидів , ген В від гену С  - на відстані 850 тис. пар нуклеотидів, а ген  С від гену А – на відстані 600 тис. пар нуклеотидів, то генина хромосомній карті будуть розміщенні в порядку.
А.      АВС;                       Б.     АСВ;
В.       ВАС;                       Г.    ВСА;
Д.       СВА;

ІІІ рівень
9. Встановіть відповідність між нащадками моногібридного схрещення та генотипами батьків:
1. усі нащадки одноманітні;                                               А. обидва гетерозиготні Аа ;
2.Усі нащадки одноманітні й                                             Б один аа,  а інший АА;
 мають фенотип як у обидвох батьків;                             В один Аа, а інший АА;
3.розщеплення 1:1 ;                                                            Г. один Аа , а інший аа;
4. розщеплення 3:1

10. Встановіть відповідність між учасником біосинтезу білка та його роллю у цьому процесі:
1. тРНК;                                          А. приєднує амінокислоти до т-РНК;
2. мРНК;                                         Б. розпізнає кодони мРНК у рибосомі;
3. рибосома;                                   В.  каталізує з’єднання амінокислот між собою;
4 кодаза;                                         Г. утворює молекулу РНК;
                                                       Д. несе інфомацію про послідовність з’єднання амінокислот у білку;

IV рівень
11.Дівчина з густим волоссям і звичайними вухами не може вибрати між двома претендентами на її руку. У першого з них звичайні вуха й густе волосся, але його батько був капловухим ( як батько дівчини) . Інший претендент має лисину ( його батько також із молодості був лисим), а вуха в нього звичайні. Кого дівчині обрати в чоловіки, щоб мати дітей, подібних на неї , якщо перший кандидат гетерозиготний за ознакою форми вух, а другий – гомозиготний за ознакою раннього облисіння?


Узагальнення з теми « Спадковість організмів»
В – ІІ
За наявності  домінантного функціонаьного  гена алеля Н колір очей не завжди карий, тому що для такого кольору очей :
А потрібен рецесивний алель гену Н;
Б. потрібен ще й рецесивний алель гену О;
В. потрібні домінантні алелі генів Н і О;
Г. потрібні рецесивні   алелі генів Н і О;
2   .Якщо  до  шлюбу вступають люди з максимальною темною і максимальною світлою шкірою, то серед їхніх дітей переважатимуть:
                 А. свтлошкірі;                               Б. свтлі мулати;
                 В. середні мулати;                        Г. темні мулати;
                 Д. темношкірі;
3.  Яка  група крові характерна людям із генотипом   ІА і0 ?
                   А. 0;                            Б. А;                         В. В ;
                   Г. АВ;                         Д. або А, або 0;
4.  У який момент підчас поділу мейозу відбувається кросинговер перехрест хромосом?
              А. в анафаза І;                     Б. у профазі І;
              В. інтерфазі;                        Г. у метафазі ІІ;
5. Що із зазначеного є проявом мінливості в людини?
               А. наявність чотирьох груп крові за системою АВ0;
               Б. карий колір очей ;
               В. наявність двох очей;
               Г. відсутність хвоста в людини;
              Д. загоріла шкіра європейців влітку;
6. Виберіть статистичний характер третього закону Менделя:
А. 1:2:1;                                        Б. 1:1:1:1;
Б 1:1;                                             В. 9:3:3:1;
Г 3:1;

ІІ рівень
7. Виберіть ознаки характерні для дрозофіли:
А Ряд                                      Б Домінантні прояви                                 В Каріотип
1 Лускокрилі                        1. Сіре тіло і червоні очі;                           1.  2 хромосоми
2.Рівнокрилі                         2. Чорне тіло і білі очі                                2. 4 хромосоми
3 Двокрилі                            3. Сіре тіло і жовті очі                                3. 8 хромосом
4 Бабки                                  4. Чорне тіло і жовті очі                             4. 12 хромосом.

8. Яка ймовірність появи потомства з генотипом ААВВ при схрещуванні особин з генотипом АаВв х  АаВв ?
А. 1/16;                                                           В.1/4;
Б. !/8;                                                              Г. 1/2;

ІІІ рівень
9.Встановіть відповідність геному людини та її властивість:
1 екзон;                               А.  містить ділянки що можуть переміщуватися геномом;
2  інтрон;                            Б.  містить велику кількість повторів;
3 рухлива ДНК ;                В  вирізається під час сплайсингу;
4. міжгенна ДНК;              Г.  несе інформацію про послідовність амінокислот;
10. Встановіть відповідність частини гена та її функцію.
1. промотор;                               А. припинення трансляції;
2. термінатор;                             Б. припинення транскрипції;
3. старт- кодон;                          В. початок реплікації;
4. стоп – кодон;                          Г початок транскрипції;
                                                    Д. початок трансляції

ІV рівень
11. У темноволосої ( домінантна ознака) без ластовиння ( рецесивна ознака) матері й рудоволосого з ластовинням батька троє дітей: рудий з ластовинням син, рудий без ластовиння син і темноволоса з ластовинням донька. Яка ймовірність того, що наступною дитиною буде рудоволоса із ластовинням донька?




Вітаю всіх учнів ! У нас з 16.03 по 20. 03.2020 року розпочинається цикл дистанційного навчання , який буде продовжено до 24 04.2020 року . Тому на перший тиждень кидаю вам завдання:

Для учнів 7-х класів - письмові завдання по темі:" Розмноження та розвиток тварин" та " Нервова система. Подразливість. Органи чуття"







Для учнів 10 - класів алгоритм дій з практичної роботи №2 " Розв'язування типових генетичних задач"








11класам завдання по темі " Екологія" тести - кластери , 





А також дітям що здають біологію завдання для підготовки для ЗНО








До зустрічі!









1 коментар:

  1. Так, я можу погодитися з тим, що деякі так звані заклиначі є шахрайством, тому що я став жертвою кілька тижнів тому, тому що я так прагнув повернути свого коханого чоловіка Шкурко, звідки я знаю, що деякі заклиначі є шахраями це коли ви починаєте спілкуватися з ними по електронній пошті або телефону Whatssap, і немає жодних доказів того, що ваша робота була виконана або показуючи вам фотографії поперечного розрізу їх храму під час процедури привороту, або ви просите розповісти заклинателя Ви, що робити у себе вдома, любовна процедура написання має бути практичною, вимовляючи молитви-заклинання також у вашому особистому вільному просторі вдома. Заклинатель Дрігбіновії реальний, тому що він розповість вам, як зробити приворот самостійно у вашому будинку, вільному місці вночі, коли всі інші сплять у вашому домі, а потім Дрігбіновія дасть вам інструкцію, як зробити так, щоб молитва заклинала працювала. самостійно, не турбуючи і не вимагаючи більше грошей. Ось як відрізнити фальшивого заклинателя і справжнього справжнього працюючого заклинателя, який добре працює. Я виявляю це сам, і це працює для мене після того, як я прочитаю якусь молитву заклинання у своєму власному домі, Дрігбіновія розповість мені все, що потрібно було зробити. Я уважно виконувала всі його вказівки і протягом наступних двох днів мені подзвонив мій колишній коханий Шкурко, він повернувся до мене того ж тижня, коли була зроблена молитва привороту. це дійсно так, я скористався цією можливістю, щоб порекомендувати канал заклинань Drigbinovia всім, хто шукає справжнього заклинателя, щоб терміново повернути колишнього партнера doctorigbinovia93@gmail.com WhatsApp його за номером +12162022709 або Viber +12066713285 дякую всім за те, що ви взяли час читати, і я бажаю всім удачі та щастя у ваших любовних стосунках/шлюбах. благослови вас бог.

    ВідповістиВидалити